RÅDGIVARINTERVJU

Annika Karlsson Örman

Möt Annika Karlsson Örman, finansiell rådgivare och delägare i Aurora Partners sedan 2017. Här berättar hon om sin väg in i branschen, drivkraften bakom att starta eget och hur hon arbetar för att skapa långsiktiga lösningar för sina kunder – både lokalt kring Öland, där hon bor, och i andra delar av regionen.

Hur började din resa inom finans och rådgivning? 

Jag har varit med länge i branschen. Runt 1998–1999 blev jag headhuntad av Länsförsäkringar. På den tiden jobbade jag som fastighetsmäklare i Oskarshamn, men de skulle starta upp en livspecialistavdelning i Kalmar och ville att jag skulle börja jobba där. Inför det läste jag mitt Livdiplom i Göteborg under ungefär ett års tid. Sen kom finanskrisen och hela avdelningen lades ner. Men det tog bara några veckor innan jag och mina kollegor hade fått nya jobb, och då började jag som försäkringsförmedlare på Säkra. 

Finns det något i din bakgrund eller uppväxt som gjorde att du drogs till branschen? 

Jag har alltid jobbat med försäljning och tyckt att det är väldigt intressant och roligt. Jag har också haft ett stort intresse för hus och fastigheter, därför utbildade jag mig till fastighetsmäklare. Sen gillar jag att lära mig nya saker, så att bli försäkringsförmedlare kändes som en spännande utmaning. 

Om du ser tillbaka – vilket steg i din karriär har varit mest avgörande för att du är där du är idag? 

Ett viktigt steg var när jag började på Global Invest. De jobbade mycket med finansiella placeringar, något jag inte hade gjort så mycket innan, så det blev en jättebra skola för mig. Och sen såklart när jag fick erbjudandet att vara med och starta upp Aurora Partners 2017. Att starta eget har varit helt avgörande för min karriär och en väldigt rolig utmaning. 

Vad skulle du säga är största skillnaden mellan att vara anställd och egen? 

Det är friheten och att jag styr min egen dag. Idag kan jag planera mitt arbetsliv på ett helt annat sätt. Sen är det såklart mycket ansvar också. Man måste tycka att det är kul att driva eget och ha ett driv och disciplin, för jag jobbar rätt mycket ensam. Jag har kollegorna i Karlstad, som jag diskuterar mycket med, men ändå tar jag många beslut själv. Därför är det väldigt värdefullt att ha en organisation som Svensk Värdepappersservice bakom sig, så att man alltid har någon att vända sig till. Men i det stora hela är friheten den största skillnaden. 

Hur skulle du beskriva ert sätt att arbeta med kunder? 

Vi har väldigt nära relationer med våra kunder, och många har varit med oss under lång tid – det är det allra viktigaste. Det jag tycker är bäst med jobbet är att man kan hitta lösningar som verkligen fungerar för kunden, handplockade efter deras behov. Men det handlar också om relationen i sig. Ibland är man med under stora delar av kundens liv, så som barn, barnbarn och andra viktiga händelser. Det är lite speciellt det här jobbet på det sättet, man måste verkligen tycka om att jobba med människor. 

När man har jobbat länge känns det extra trevligt att få in nya kunder på det sättet. 

Har ni riktat in er på någon speciell typ av kunder? 

Nej, inte mer än kapitalstarka privatpersoner och företag som finns på orten. Jag bor på Öland och har kontoret i Kalmar, så de flesta av mina kunder finns här omkring. Jag har även kunder i Oskarshamn där jag bodde tidigare.

De nya kunderna kommer nästan alltid via referenser från våra befintliga kunder, och när man har jobbat länge känns det extra trevligt att få in nya kunder på det sättet. 

Kan du beskriva en vanlig arbetsdag? 

Jag försöker ha minst tio kundbesök i veckan, och det kräver alltid en del förberedelser. Man sitter och letar affärer, läser på om vad som händer på marknaden, vad analytiker säger och så vidare. Jag tittar över portföljer för att se vad som har hänt, vad vi tror om marknaden och vilka placeringar som behöver ses över. Det är mycket sådant arbete, tillsammans med telefonsamtal med kunder och partners. Den ena dagen är verkligen inte den andra lik, vilket också är en rolig del med det här jobbet, det händer saker hela tiden. 

Jag ser pengar som ett verktyg jag använder i mitt arbete och jag brukar se mig själv som en hantverkare – jag har en stor verktygslåda, och sen plockar jag ihop det som är bäst för kunden. 

Finns det någon del av jobbet som ger dig extra energi?

Det är verkligen när jag kan hitta lösningar för kunden. Jag ser pengar som ett verktyg jag använder i mitt arbete och jag brukar se mig själv som en hantverkare – jag har en stor verktygslåda, och sen plockar jag ihop det som är bäst för kunden. När vi lyckas och det blir riktig bra, känns det som ett kvitto på att jag har gjort ett bra jobb. Det ger mig energi. Om mina kunder tjänar pengar, då har jag lyckats. 

Finns det någon särskild kundrelation eller händelse du känner dig extra stolt över? 

För ungefär tio år sedan arbetade jag med ett par som var bönder på Öland som, efter många år av slit, sålde sitt lantbruk då inga av barnen ville ta över. Som många andra bönder på Öland hade de knappt tagit ut någon lön utan levde på gården, och hade därför inte något större sparande. Då ordnade vi en kapitalförsäkring åt de båda, som de nu har levt på i över tio år. Det innebar att de kunde leva på försäljningen och få en livränta fram till pensionen, och de är så himla tacksamma! Varje gång jag träffar dem så tackar de. 

Jag har också en del kvinnliga kunder. Om man träffar folk födda på 40–50-talet är det ofta mannen som har plånboken, och kvinnan får inte så mycket pengar i pension, vilket gör att hon blir beroende av mannens ekonomi. Då har vi många gånger gjort så att vi tagit lite pengar från den gemensamma potten och satt in i en livränta till henne som utbetalas månadsvis, skattat och klart. Det brukar vara väldigt uppskattat. 

Jag gillar verkligen att kunna hitta lösningar och känner mig nöjd när mina kunder tjänar pengar.

Hur ser du på marknaden just nu? Vilka trender eller förändringar påverkar dina kunder mest? 

Det har varit en väldigt tråkig marknad med pandemi, räntehöjningar och krig, bland annat. Men jag är i grunden positiv, och när jag lyssnar på analytiker och fondförvaltare nu så har de en mer positiv syn på marknaden. Jag hoppas och tror att det blir bättre framöver. 

Sen jobbar vi väldigt mycket med att skydda kundernas pengar. Det är ju det som är så fantastiskt med att jobba med Strivo och SVP, vi kan lägga placeringar där pengarna är skyddade i botten och man kan beräkna risk från början. De flesta kunder är väldigt nöjda med det. 

Vad tycker du är mest spännande med att jobba som rådgivare i dagens läge?  
Det är fantastiskt spännande. Vi har haft möjlighet att få riktigt bra villkor mot intressanta marknader när det gäller strukturerade placeringar. Under de lite mer osäkra åren, som vi nu förhoppningsvis har bakom oss, har vi passat på att städa i kundernas portföljer – plockat bort det vi inte tror på och passat på att handla på ”rea”. Det är det som kommer att visa sig framöver, och det ska bli väldigt spännande att se vad som händer om vi nu äntligen går in i en högkonjunktur.
 
Visst, det finns många tokiga gubbar ute i världen just nu, men jag hoppas och tror att det kommer att stabilisera sig framöver och att vi går mot en mer positiv framtid. 

Vi kan bidra till att fler kvinnor får bättre ekonomiska förutsättningar.

På tal om gubbar – vilka utmaningar och möjligheter ser du för kvinnor i branschen idag, och vad tror du behövs för att fler ska vilja ta steget in i yrket?

Jag har alltid sett det som en utmaning att kliva in i mansdominerade branscher – först som fastighetsmäklare på 90-talet och sedan som finansiell rådgivare. För mig har det aldrig handlat om att vara kvinna i rummet, utan om att vara en av rådgivarna. Samtidigt vet jag att jobbet kräver hårt arbete, mod och en stark drivkraft, något som jag tror att många unga tjejer besitter idag.

Det finns såklart också fördelar. Jag märker ofta att kvinnor som från början tycker ekonomi känns svårt eller ointressant blir mer bekväma när de pratar med mig, och att de sedan engagerar sig lika mycket som sina män. Därför tror jag att det är viktigt att fler kvinnor kommer in i branschen – vi kan bidra till att fler kvinnor får bättre ekonomiska förutsättningar. 

När jag ser tillbaka på min utbildning på 90-talet var vi hälften tjejer, och vad jag vet så är jag den enda som startade eget och fortfarande arbetar som rådgivare. Tror att många tyckte det kändes osäkert med provisionslön (som det var på den tiden), framför allt när prestationerna mättes och jämfördes med kollegorna. Det är och har alltid varit ett roligt jobb – men det kräver att man verkligen vill och är beredd att arbeta hårt. 

Och som svar på hur man kan attrahera fler kvinnor till branschen – man kanske behöver ha en mentor. Någon som lite kan visa vägen och förklara hur branschen fungerar och någon att kunna ha som bollplank. Vi som arbetar med detta idag är ofta lite äldre och jag tycker det skulle behöva komma in fler unga och hungriga. Då hade det varit kul att få vara med och stötta innan jag går i pension.

Vad var det som gjorde att ni valde SVP som samarbetspartner? 

Jag minns när frågan kom, Peter Jönsson (Sales på Strivo) ringde mig och frågade om jag ville ansluta mig till SVP och systerbolaget Strivo. Jag funderade i kanske 15 minuter, sen sa jag ja. Det kändes bara rätt, och jag har aldrig ångrat mig. 
 
Det har varit en fantastisk resa, och man ser hur SVP har utvecklats under åren. Backoffice och systemstöd som är helt ovärderligt. Det går ju inte att sitta på sin egen kammare och försöka snickra ihop det själv. Man behöver verkligen hjälp, och det har SVP inbyggt i systemet. 

På något sätt blir SVP som arbetskollegor, och det känns väldigt tryggt att ingå i en organisation som fungerar så bra

Vad upplever du som den största styrkan med samarbetet idag? 

Jag upplever att den största styrkan är helheten. Man får hjälp med otroligt mycket kring compliance och regelverk, alla utbildningar och så vidare. Jobbet innebär verkligen tusen saker att hålla reda på, och man måste vara ansluten till en organisation för att klara av alla regler och krav. Backoffice är fantastiskt, man kan alltid ringa och systemen fungerar jättebra. Jag har varit med på hela resan, och det har varit fantastiskt roligt. SVP är verkligen duktiga. 
 
Sen är det också det att SVP är med i vardagen. Om vi till exempel ska ha en kundaktivitet, då hjälper SVP till och fixar. På något sätt blir SVP som arbetskollegor, och det känns väldigt tryggt att ingå i en organisation som fungerar så bra. Det är roligt. 

Hur märker era kunder av att ni har SVP i ryggen? 

Ja, SVP finns ju alltid i bakgrunden. Till exempel ger systemstödet från SVP, tillsammans med tryggheten i att allt granskas och att regelverken följs, ett starkt stöd i vardagen. Kunderna håller oss i handen, och med SVP bakom oss blir det en väldigt bra helhet och en trygghet för dem.

Om du skulle ge ett råd till någon som vill lyckas som rådgivare – vad skulle det vara? 

Ett råd är: ”Friskt vågat, hälften vunnet.” Det är väldigt roligt att driva eget, och det är också väldigt roligt att göra det tillsammans i en organisation. Men man måste våga och ha ett enormt engagemang i det man gör.

Vad är du mest stolt över i din resa? 

Jag är stolt över att jag vågade. Jag har aldrig ens funderat på att jag inte skulle våga. Jag har alltid gillat hårt arbete och jag tror att man kan, bara man vill. Alla kan om man vill – det handlar mycket om pannben. 
 
Det jag däremot är mest stolt över är mina fyra barn. Mina två döttrar, som är väldigt duktiga och har bra arbeten i lite annorlunda branscher. Den ena arbetar med mänskliga rättigheter och jämlikhet, och den andra med upphandling av bland annat fängelser. Mina två söner jobbar i skolans värld, där det idag är nog så tufft. Det gör mig stolt att jag har kunnat föra vidare något av det jag själv har inom mig till dem.

Vad ser du fram emot de kommande fem åren? 

När jag ser framåt hoppas jag att jag får fortsätta så länge jag tycker det är roligt. Men om fem år vill jag också kunna ägna mer tid åt barn, barnbarn och åt fritidsintressen som idag får stå tillbaka. Jobbet tar ju mycket tid, och det är fantastiskt roligt – men det finns annat jag också vill hinna med. 

Nyfikenheten är viktig – man ska inte sluta vara nyfiken. Ska man jobba med det här måste man just ha det i sig: att vilja lära sig nytt och hålla sig à jour.

Vad gör du när du inte jobbar för att ladda batterierna? 

Vi har tre hundar så jag är ute och promenerar mycket. Vi har ett fritidshus i Dalarna, där vi gärna tillbringar ledig tid. På vintern åker vi skidor. Annars gillar vi att resa. 
 
Jag läser mycket, ungefär två böcker i veckan. Jag tycker om att förkovra mig och lära mig nya saker. Nyfikenheten är viktig – man ska inte sluta vara nyfiken. Ska man jobba med det här måste man just ha det i sig: att vilja lära sig nytt och hålla sig à jour. Det är också det fina med mitt jobb – jag får ständigt lära mig nya saker och möta många trevliga människor. 

Åk till toppen